קרינה רכב חשמלי וקרינה ברכבים חשמליים הפכו לנושא שמעסיק רבים. השאלה “האם יש קרינה ברכב חשמלי?” ו”האם רכב חשמלי פולט קרינה?” מופיעים לא פעם בשיח הציבורי. כאן נציג מידע מקצועי, עדכני ואמין בלבד על רמות הקרינה, המקורות שלה והאם היא מהווה סיכון בריאותי לפי המחקרים והתקנים הבינלאומיים.
מהי קרינה ברכב חשמלי?
קרינה ברכב חשמלי מתייחסת בעיקר לשדות אלקטרומגנטיים (EMF) בתדרים נמוכים שנוצרים סביב רכיבים חשמליים - כמו הסוללה, הכבלים, הממירים והאלקטרוניקה של הרכב. שדות אלה אינם קרינה יונית כמו קרינת רנטגן או גמא, אלא שדות אלקטרומגנטיים בטווח תדרים נמוך מאוד, אותם מכנים גם ELF. מקרינה מסוג זה אנשים נחשפים גם במכשירי חשמל ביתיים או קווי חשמל בבית.

האם רכב חשמלי פולט קרינה?
כן - במובן הזה: רכב חשמלי יוצר שדות אלקטרומגנטיים סביב הרכיבים החשמליים שלו בזמן נסיעה וטעינה, אך מדובר בקרינה בלתי מייננת ולרוב ברמות נמוכות מאוד. זו אינה קרינה מסוכנת כמו קרינת רנטגן או קרינה מייננת אחרת.
כמה קרינה יש ברכב חשמלי?
מדידות שנערכו במחקרים מדעיים מצביעות על כך שרמות השדות המגנטיים בתוך רכבים חשמליים הן בדרך כלל נמוכות ולעיתים אף דומות לרמות ברכבים עם מנועי בעירה פנימית. בחלק מהדגמים, רמות השדה המגנטי הממוצעות במהלך נסיעה נמצאו מתחת לתקנים המוצעים להגנה על בריאות הציבור.
במחקרים אחרים נמצא כי רמות השדה יכולות להיות גבוהות יותר תחב מעט מים בסביבת הכבלים והמרכיבים של מערכת ההנעה, אך הן עדיין בתוך גבולות הבטיחות הבינלאומיים.
האם רמות הקרינה מסוכנות?
נכון להיום, המחקרים המקיפים והתקנים שקבעו גופים בינלאומיים מצביעים על כך שרמות הקרינה ברכבים חשמליים לא מהוות סכנה בריאותית מוכחת לנוסעים. כל כלי הרכב שנבדקו עומדים בדרישות הבטיחות להקרנה בלתי מייננת.
הוויכוח המדעי כיום אינו האם קיימת קרינה במכוניות אלו - ברור שכן - אלא האם חשיפה כרונית לאורך שנים יכולה להשפיע ברמה סטטיסטית על בריאות. חלק מהמחקרים מציינים שאין עדויות לסיכון אך ממליצים על המשך פיקוח ומחקר בתחום.
קרינה בזמן טעינת רכב חשמלי
גם במהלך טעינה של רכב חשמלי נוצרים שדות אלקטרומגנטיים. מחקרים מדעיים מראים כי חשיפת האנשים לשדות אלה עומדת בדרישות תקני בטיחות בינלאומיים, בין אם מדובר בטעינה רגילה עם זרם חילופין (AC) או בטעינה מהירה בזרם ישר
האם יש הבדל בין דגמי רכב שונים?
רמת השדה המגנטי או הקרינה אינה קבועה לכל הרכבים. היא תלויה בפרמטרים כמו תצורת הסוללה, מיקום הכבלים, סוג הממירים והגוף המתכתי של הרכב. מחקרים מדעיים מצביעים על שונות בדגמי רכבים שונים, אך גם במקרה של רמות גבוהות יותר בתוך הרכב הן עדיין עומדות בדרישות התקנים.
איך להשוות תחושות למציאות?
חשיפה ל-EMF ברמת צריכה יומיומית ברכב חשמלי דומה לחשיפה ממכשירי חשמל בבית או לעבודה עם כבלי חשמל ורכיבי DC / AC. חשיפות אלה אינן קרינה מייננת ואינן נמדדות על פי אותם קריטריונים כמו קרינה רדיואקטיבית או קרינה רפואית.
מסקנה:
-
קרינה ברכב חשמלי קיימת, אך היא מסוג שדות אלקטרומגנטיים בתדרים נמוכים.
-
רמות הקרינה ברכבים חשמליים עומדות בתקנים הבינלאומיים ואינן מוכחות כמסוכנות.
-
גם בזמן טעינה יש שדות אלקטרומגנטיים, אך הם בלתי מייננים ונמדדים בתוך גבולות הבטיחות.
-
המידע המדעי נמשך להתעדכן, אך נכון להיום אין עדות לשפעה בריאותית מזיקה עקבית מחשיפה במכונית חשמלית.
טבלה השוואתית - קרינה ברכב חשמלי לעומת מקורות יומיומיים
להלן טבלה השוואתית לקרינה ברכב חשמלי לעומת ציוד חשמלי שאנחנו משתמשים בו ביום יום:
שאלות נפוצות על קרינה ברכב חשמלי - FAQ
להלן טבלה מרוכזת עם שאלות ותשובות נפוצות של קרינה ברכב החשמלי:
סיכום קרינה ברכב חשמלי
קרינה ברכב חשמלי היא נושא שמעלה שאלות טבעיות, אך המידע המדעי ברור - קיימים שדות אלקטרומגנטיים, אך הם בלתי מייננים וברמות נמוכות מאוד. הן בזמן נסיעה והן בזמן טעינה, החשיפה נמצאת בתוך תחום הבטיחות שנקבע על ידי גופי בריאות בינלאומיים. נכון להיום, אין הוכחה מדעית לפגיעה בריאותית כתוצאה משימוש יומיומי ברכב חשמלי.