האם יש קרינה ברכב חשמלי?

קרינה רכב חשמלי וקרינה ברכבים חשמליים הפכו לנושא שמעסיק רבים. השאלה “האם יש קרינה ברכב חשמלי?” ו”האם רכב חשמלי פולט קרינה?” מופיעים לא פעם בשיח הציבורי. כאן נציג מידע מקצועי, עדכני ואמין בלבד על רמות הקרינה, המקורות שלה והאם היא מהווה סיכון בריאותי לפי המחקרים והתקנים הבינלאומיים.

מהי קרינה ברכב חשמלי?

קרינה ברכב חשמלי מתייחסת בעיקר לשדות אלקטרומגנטיים (EMF) בתדרים נמוכים שנוצרים סביב רכיבים חשמליים - כמו הסוללה, הכבלים, הממירים והאלקטרוניקה של הרכב. שדות אלה אינם קרינה יונית כמו קרינת רנטגן או גמא, אלא שדות אלקטרומגנטיים בטווח תדרים נמוך מאוד, אותם מכנים גם ELF. מקרינה מסוג זה אנשים נחשפים גם במכשירי חשמל ביתיים או קווי חשמל בבית.

 

האם יש קרינה ברכב חשמלי?

האם רכב חשמלי פולט קרינה?

כן - במובן הזה: רכב חשמלי יוצר שדות אלקטרומגנטיים סביב הרכיבים החשמליים שלו בזמן נסיעה וטעינה, אך מדובר בקרינה בלתי מייננת ולרוב ברמות נמוכות מאוד. זו אינה קרינה מסוכנת כמו קרינת רנטגן או קרינה מייננת אחרת.

כמה קרינה יש ברכב חשמלי?

מדידות שנערכו במחקרים מדעיים מצביעות על כך שרמות השדות המגנטיים בתוך רכבים חשמליים הן בדרך כלל נמוכות ולעיתים אף דומות לרמות ברכבים עם מנועי בעירה פנימית. בחלק מהדגמים, רמות השדה המגנטי הממוצעות במהלך נסיעה נמצאו מתחת לתקנים המוצעים להגנה על בריאות הציבור.

 

במחקרים אחרים נמצא כי רמות השדה יכולות להיות גבוהות יותר תחב מעט מים בסביבת הכבלים והמרכיבים של מערכת ההנעה, אך הן עדיין בתוך גבולות הבטיחות הבינלאומיים.

האם רמות הקרינה מסוכנות?

נכון להיום, המחקרים המקיפים והתקנים שקבעו גופים בינלאומיים מצביעים על כך שרמות הקרינה ברכבים חשמליים לא מהוות סכנה בריאותית מוכחת לנוסעים. כל כלי הרכב שנבדקו עומדים בדרישות הבטיחות להקרנה בלתי מייננת.

 

הוויכוח המדעי כיום אינו האם קיימת קרינה במכוניות אלו - ברור שכן - אלא האם חשיפה כרונית לאורך שנים יכולה להשפיע ברמה סטטיסטית על בריאות. חלק מהמחקרים מציינים שאין עדויות לסיכון אך ממליצים על המשך פיקוח ומחקר בתחום.

קרינה בזמן טעינת רכב חשמלי

גם במהלך טעינה של רכב חשמלי נוצרים שדות אלקטרומגנטיים. מחקרים מדעיים מראים כי חשיפת האנשים לשדות אלה עומדת בדרישות תקני בטיחות בינלאומיים, בין אם מדובר בטעינה רגילה עם זרם חילופין (AC) או בטעינה מהירה בזרם ישר 

האם יש הבדל בין דגמי רכב שונים?

רמת השדה המגנטי או הקרינה אינה קבועה לכל הרכבים. היא תלויה בפרמטרים כמו תצורת הסוללה, מיקום הכבלים, סוג הממירים והגוף המתכתי של הרכב. מחקרים מדעיים מצביעים על שונות בדגמי רכבים שונים, אך גם במקרה של רמות גבוהות יותר בתוך הרכב הן עדיין עומדות בדרישות התקנים.

איך להשוות תחושות למציאות?

חשיפה ל-EMF ברמת צריכה יומיומית ברכב חשמלי דומה לחשיפה ממכשירי חשמל בבית או לעבודה עם כבלי חשמל ורכיבי DC / AC. חשיפות אלה אינן קרינה מייננת ואינן נמדדות על פי אותם קריטריונים כמו קרינה רדיואקטיבית או קרינה רפואית.
 

מסקנה:

  • קרינה ברכב חשמלי קיימת, אך היא מסוג שדות אלקטרומגנטיים בתדרים נמוכים.
     

  • רמות הקרינה ברכבים חשמליים עומדות בתקנים הבינלאומיים ואינן מוכחות כמסוכנות.
     

  • גם בזמן טעינה יש שדות אלקטרומגנטיים, אך הם בלתי מייננים ונמדדים בתוך גבולות הבטיחות.
     

  • המידע המדעי נמשך להתעדכן, אך נכון להיום אין עדות לשפעה בריאותית מזיקה עקבית מחשיפה במכונית חשמלית.

טבלה השוואתית - קרינה ברכב חשמלי לעומת מקורות יומיומיים

להלן טבלה השוואתית לקרינה ברכב חשמלי לעומת ציוד חשמלי שאנחנו משתמשים בו ביום יום:
 

מקור החשיפה
סוג הקרינה רמת חשיפה משוערת

הערה

רכב חשמלי בנסיעה
 

שדה מגנטי בתדר נמוך נמוכה
מתחת לתקני בטיחות


רכב חשמלי בטעינה

שדה מגנטי בתדר נמוך נמוכה

בעיקר ליד הכבל

רכב בנזין
 
שדות אלקטרומגנטיים נמוכה

ממערכות הצתה ואלקטרוניקה

טלפון נייד בשיחה
 
קרינת RF בלתי מייננת בינונית קרוב מאוד לגוף
ראוטר ביתי
 
קרינת RF בלתי מייננת נמוכה חשיפה רציפה
מכשירי חשמל ביתיים
 
שדה מגנטי בתדר נמוך נמוכה מקרר, מיקרוגל, תנור

שאלות נפוצות על קרינה ברכב חשמלי - FAQ

להלן טבלה מרוכזת עם שאלות ותשובות נפוצות של קרינה ברכב החשמלי:

 

שאלה

תשובה
 

האם יש קרינה ברכב חשמלי?

כן. קיימים שדות אלקטרומגנטיים הנוצרים מפעולת מערכות החשמל של הרכב. מדובר בקרינה בלתי מייננת בתדרים נמוכים מאוד, בדומה למכשירי חשמל ביתיים.
 

האם רכב חשמלי פולט קרינה מסוכנת?

לא. לפי מחקרים ותקנים בינלאומיים, רמות הקרינה ברכבים חשמליים נמוכות ונמצאות מתחת לספי הבטיחות שנקבעו להגנה על הציבור.
 

האם יש הבדל בין קרינה ברכב חשמלי לרכב בנזין?

כן. ברכב חשמלי מקור הקרינה הוא מערכות חשמל ומנוע חשמלי. ברכב בנזין קיימים שדות אלקטרומגנטיים ממערכות הצתה, אלטרנטור ואלקטרוניקה. בפועל רמות החשיפה דומות ולעיתים אף נמוכות יותר ברכב חשמלי.
 

כמה קרינה פולט רכב חשמלי בזמן נסיעה? הערכים משתנים בין דגמים ותנאי נסיעה, אך מדידות מראות שרמות השדה המגנטי בתא הנוסעים נמוכות בהרבה מהמגבלות שקבעו ארגוני בריאות בינלאומיים.
 
האם טעינת רכב חשמלי מגדילה את הקרינה? בעת טעינה נוצרים שדות אלקטרומגנטיים בסביבת הכבל והעמדה, אך גם כאן מדובר בקרינה בלתי מייננת וברמות שנמצאות בתחום הבטיחות. החשיפה לנוסעים בזמן טעינה זניחה.
 
האם יש קרינה ברכב חשמלי של BYD? כן, כמו בכל רכב חשמלי. אין ממצא מחקרי שמראה חריגה או סיכון ייחודי בדגמי BYD לעומת יצרנים אחרים. כל הדגמים המשווקים עומדים בתקנים מחייבים.
 
האם ילדים ונשים בהריון צריכים לחשוש מקרינה? לפי הידע המדעי הקיים, רמות הקרינה ברכב חשמלי אינן מהוות סיכון מיוחד לאוכלוסיות אלו, והחשיפה נמוכה משמעותית מהגבולות שנקבעו עם מקדמי בטיחות רחבים.
 

סיכום קרינה ברכב חשמלי

קרינה ברכב חשמלי היא נושא שמעלה שאלות טבעיות, אך המידע המדעי ברור - קיימים שדות אלקטרומגנטיים, אך הם בלתי מייננים וברמות נמוכות מאוד. הן בזמן נסיעה והן בזמן טעינה, החשיפה נמצאת בתוך תחום הבטיחות שנקבע על ידי גופי בריאות בינלאומיים. נכון להיום, אין הוכחה מדעית לפגיעה בריאותית כתוצאה משימוש יומיומי ברכב חשמלי.

דניאל עובדיה
מאת: דניאל עובדיה מנהל תוכן באתר ספרקי.